Behoefte-ondersteuning en behoefte-frustratie: samenhang met motivatie en uitstelgedrag bij het maken van huiswerkopdrachten. Onderzoek naar de positieve en negatieve oorzaken en gevolgen van motivatie onder havo-scholieren.
Summary
In dit onderzoek worden behoefte-ondersteuning en behoefte-frustratie in verband gebracht met motivatie en uitstelgedrag bij het maken van huiswerkopdrachten onder havo-4 scholieren. Er wordt gekeken naar de samenhang tussen behoefte-ondersteuning/frustratie en uitstelgedrag, en of deze samenhang wordt gemedieerd door het type motivatie van de scholier. Het onderzoek wordt uitgevoerd middels vragenlijsten.
Er worden geen directe verbanden gevonden tussen behoefte-ondersteuning/frustratie en uitstelgedrag, maar wel indirecte verbanden via verschillende mediatoren, welke suggeren dat behoefte-ondersteuning leidt tot minder uitstelgedrag en behoefte-frustratie leidt tot meer uitstelgedrag. Daarentegen blijkt dat de behoefte-frustrerende factor controle samenhangt met minder uitstelgedrag.