View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Is op basis van de voorbereidende rekenvaardigheidsscore van groep 2 de Cito-score voor rekenen van groep 6 te voorspellen?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Yoruk, S-5625785.pdf (740.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Yörük, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Uit onderzoek blijkt dat werkgeheugen (visueel en verbaal), specifieke numerieke vaardigheden (non-symbolisch en symbolisch), rekentaal en voorbereidende rekenvaardigheid belangrijke voorspellers van rekenprestaties zijn. In dit onderzoek zijn de bovengenoemde factoren bij 525 groep 2 leerlingen gemeten en is gekeken of ze de Cito-scores voor rekenen van groep 6 kunnen voorspellen. De berekeningen zijn uitgevoerd door middel van een hiërarchische regressieanalyse en MANOVA. Uit het onderzoek komt naar voren dat er een zwak verband is tussen de factoren rekentaal, werkgeheugen en specifieke numerieke vaardigheden van groep 2 en de Citoscores voor rekenen van groep 6. Werkgeheugen heeft de grootste voorspellende waarde. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat kinderen met een hogere Cito-score voor rekenen ook hoger scoren op numerieke taken en werkgeheugen. Drie onderscheiden groepen leerlingen (zwak, gemiddeld en goed presterende leerlingen) verschillen significant op alle werkgeheugen en numerieke taken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23776
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo