View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Wordt de relatie tussen moederlijke stimulering en taalvaardigheid van peuters versterkt door moederlijke warmte?

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Weger, EEAde-5624169.pdf (427.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Weger, E.A. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De taalontwikkeling is een belangrijk onderdeel voor de verdere sociale en cognitieve ontwikkeling van het jonge kind. Om optimale taalontwikkeling te laten plaatsvinden, speelt het opvoedgedrag van ouders een belangrijke rol. Twee aspecten van opvoedgedrag die belangrijk worden geacht, zijn moederlijke stimulatie en moederlijke warmte. De onderzoeksvraag die in deze thesis wordt onderzocht is: Wordt de relatie tussen moederlijke stimulering en taalvaardigheid van peuters versterkt door moederlijke warmte? Dit wordt onderzocht bij 123 moeders en hun peuter (36-42 maanden). Dit is onderzocht door het afnemen van de CECPAQ en de BAYLEY-III-NL. Uit de resultaten blijkt dat er geen sprake is van samenhang tussen warmte en taalvaardigheid, taalbegrip en taalproductie, eveneens is er geen samenhang gevonden tussen ouderlijke stimulatie en taalvaardigheid, taalbegrip en taalproductie. Tot slot is er geen relatie tussen stimulatie en taalontwikkeling en de versterking hiervan door warmte. Naar aanleiding van de resultaten van dit onderzoek wordt aanbevolen om vervolgonderzoek te doen, met een heterogene groep en andere meetinstrumenten op het gebied van stimulatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23764
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo