View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        “Samen staan we sterk, een enkeling is een drenkeling”: Een exploratief onderzoek naar de visie en vormgeving van schoolleiders en leerkrachten omtrent ouderbetrokkenheid op drie basisscholen in Marowijne (Suriname).

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hofman, EC-5655927.pdf (557.2Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Hofman, E.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het MinOWC in Marowijne (Suriname) heeft de afgelopen twee jaar sterk ingezet op het bevorderen van ouderbetrokkenheid ter verbetering van onderwijsresultaten van kinderen. Dit is gedaan in samenwerking met partners uit Groningen (Nederland). In dit onderzoek wordt door middel van 15 kwalitatieve interviews de visie en concrete vormgeving van schoolleiders en leerkrachten omtrent ouderbetrokkenheid op drie basisscholen in Marowijne bevraagt. Uit de resultaten blijkt dat alle respondenten ouderbetrokkenheid belangrijk vinden en het zien als een effectieve strategie voor het bevorderen van onderwijsresultaten en het gedrag van kinderen. In Marowijne worden al veel activiteiten georganiseerd waarbij ingezet wordt op de talenten van ouders. Er komen echter nog steeds weinig ouders naar school. Om meer ouders te betrekken lijkt het goed dat ouders en school een gelijkwaardige dialoog aangaan waarin verwachtingen en ervaringen naar elkaar uitgesproken kunnen worden. Deze bevindingen zijn teruggekoppeld naar de partners in Groningen. Op die manier is geprobeerd factoren te ontdekken die in de ogen van de partners in Marowijne en Groningen werkzaam lijken bij het verbeteren van ouderbetrokkenheid. Deze mogelijke werkzame factoren kunnen dienen als ‘good practices’ en kunnen als aanbeveling geformuleerd worden naar Edukans.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23505
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo