Samen kunnen we alles beter; een mixed methods onderzoek naar interdisciplinaire samenwerking door jongerenwerkers in Amsterdam
Summary
Deze verkennende studie heeft aangetoond dat interdisciplinaire samenwerking voor jongerenwerkers in Amsterdam niet slechts een beleidsideaal is, maar van
wezenlijk belang is in de uitvoering van het jongerenwerk. Dit onderzoek heeft op gestructureerde wijze inzicht verworven in interdisciplinaire samenwerking door
jongerenwerkers in Amsterdam door gebruik te maken van het model van Interdisciplinary Collaboration van Bronstein (2003). Interdisciplinaire samenwerking bestaat
volgens dit model uit vijf verschillende componenten en vier verschillende invloeden. Met behulp van 49 kwantitatieve vragenlijsten en 20 semigestructureerd
interviews is in dit onderzoek uitgewerkt hoe jongerenwerkers invulling geven aan interdisciplinaire samenwerking volgens dit model van Interdisciplinary Collaboration. Zo laat dit onderzoek zien dat jongerenwerkers zich sterk onderlinge afhankelijkheid voelen van professionals van andere disciplines om hun werk te kunnen uitvoeren. In het theoretisch kader en de conclusie van dit onderzoek is op theoretisch niveau de verbinding gelegd tussen de invulling van interdisciplinaire samenwerking door jongerenwerkers en de drie centrale thema’s van dit onderzoek: positionering, profilering en professionalisering van het jongerenwerk. Hiermee is geïllustreerd hoe interdisciplinaire samenwerking niet slechts betekenisvol is op macroniveau, maar ook voor de positionering, profilering en professionalisering van het jongerenwerk.