View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        The Conjoint Retention Hypothese Getest - Wordt een tekst beter onthouden door het toevoegen van een kaart en/of visuele markeringen?

        Thumbnail
        View/Open
        Loes van der Meijs 0232696 Scriptie 26-11.doc (3.665Mb)
        Publication date
        2009
        Author
        Meijs, Loes van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting: Vele onderzoekers hebben door middel van verschillende theorieën bewezen dat een afbeelding naast een tekst een positief effect heeft op het tekstbegrip. Een van deze theorieën is de conjoint retention hypothese (CRH), een uitwerking van de dual coding theorie. Volgens de CRH wordt het positieve effect van een geografische kaart op het tekstbegrip veroorzaakt door de ruimtelijke eigenschappen van de kaart (Kulhavy, Lee & Caterino, 1985). Deze veronderstelling is door Griffin en Robinson weerlegd, volgens hen heeft een kaart geen positiever effect dan een lijst, maar wordt het positieve effect veroorzaakt door visuele ondersteuning (2000, 2005). Door middel van dit onderzoek wilden we erachter komen wie gelijk heeft. De ruimtelijke structurering en visuele ondersteuning zijn in een 2 (kaart; lijst) × 2 (iconen; vierkantjes) ontwerp tegenover elkaar gezet. Er is materiaal gebruikt dat vergelijkbaar is met materiaal uit de CRH-studies. Alleen de procedure verschilde; in plaats van de gebruikelijke volgorde van stimuli (eerst de kaart, dan de tekst) en specifieke instructies over de uit te voeren taak, hebben wij voor een empirische aanpak gekozen (met ongecontroleerde volgorde en zonder specifieke instructies) om de CRH op ecologische validiteit te kunnen testen. De ruimtelijke structurering bleek wel degelijk te leiden tot beter tekstbegrip. De visuele ondersteuning bood alleen voor vrouwen, en alleen in combinatie met ruimtelijke structurering, een voordeel. De CRH kan dus als verklaring dienen voor het positieve effect van geografische kaarten op tekstbegrip, ook in reële leersituaties!
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2343
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo