Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorPander Maat, Henk
dc.contributor.authorMeijs, Loes van der
dc.date.accessioned2009-10-02T09:54:28Z
dc.date.available2009-10-02T09:54:28Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/2343
dc.description.abstractSamenvatting: Vele onderzoekers hebben door middel van verschillende theorieën bewezen dat een afbeelding naast een tekst een positief effect heeft op het tekstbegrip. Een van deze theorieën is de conjoint retention hypothese (CRH), een uitwerking van de dual coding theorie. Volgens de CRH wordt het positieve effect van een geografische kaart op het tekstbegrip veroorzaakt door de ruimtelijke eigenschappen van de kaart (Kulhavy, Lee & Caterino, 1985). Deze veronderstelling is door Griffin en Robinson weerlegd, volgens hen heeft een kaart geen positiever effect dan een lijst, maar wordt het positieve effect veroorzaakt door visuele ondersteuning (2000, 2005). Door middel van dit onderzoek wilden we erachter komen wie gelijk heeft. De ruimtelijke structurering en visuele ondersteuning zijn in een 2 (kaart; lijst) × 2 (iconen; vierkantjes) ontwerp tegenover elkaar gezet. Er is materiaal gebruikt dat vergelijkbaar is met materiaal uit de CRH-studies. Alleen de procedure verschilde; in plaats van de gebruikelijke volgorde van stimuli (eerst de kaart, dan de tekst) en specifieke instructies over de uit te voeren taak, hebben wij voor een empirische aanpak gekozen (met ongecontroleerde volgorde en zonder specifieke instructies) om de CRH op ecologische validiteit te kunnen testen. De ruimtelijke structurering bleek wel degelijk te leiden tot beter tekstbegrip. De visuele ondersteuning bood alleen voor vrouwen, en alleen in combinatie met ruimtelijke structurering, een voordeel. De CRH kan dus als verklaring dienen voor het positieve effect van geografische kaarten op tekstbegrip, ook in reële leersituaties!
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleThe Conjoint Retention Hypothese Getest - Wordt een tekst beter onthouden door het toevoegen van een kaart en/of visuele markeringen?
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsconjoint retention hypothesis
dc.subject.keywordsmaps
dc.subject.keywordsgeografische kaarten
dc.subject.keywordstekstbegrip
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record