View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het bevorderen van zelfregulatie bij kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Weerdenburg, Mvan-5626161.pdf (457.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Weerdenburg, M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De ontwikkeling van zelfregulatie wordt gezien als een fundamenteel element van de schoolrijpheid. Met name de vroege kindertijd wordt gekenmerkt als wezenlijke periode voor het ontwikkelen van zelfregulatie. Fantasiespel is een spelvorm waarbij de ontwikkeling van zelfregulerend gedrag van kinderen gestimuleerd kan worden. Echter, het is nog onduidelijk of fantasiespel bij kan dragen aan het zelfregulerend vermogen van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). In de huidige studie is in eerste instantie onderzocht of kinderen met een TOS in de leeftijd van vier tot zes jaar lager dan gemiddeld scoren op zelfregulatie. Vervolgens is door middel van een voor- en nameting onderzocht of het zelf ontwikkelde rollenspel effect heeft gehad op de mate van zelfregulatie bij kinderen met een TOS. Hiervoor is gebruik gemaakt van een gedragsvragenlijst en een neuropsychologische test. De resultaten tonen aan dat kinderen met een TOS significant lager scoren op zelfregulatie dan de normsteekproef. Het zelf ontwikkelde rollenspel blijkt geen effect te hebben gehad op het zelfregulerend vermogen bij kinderen met een TOS. Mogelijke verklaringen voor deze bevindingen worden gegeven, waarbij aanbevelingen worden gedaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23337
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo