Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBlom, W.B.T.
dc.contributor.authorWeerdenburg, M. van
dc.date.accessioned2016-08-05T17:00:52Z
dc.date.available2016-08-05T17:00:52Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23337
dc.description.abstractDe ontwikkeling van zelfregulatie wordt gezien als een fundamenteel element van de schoolrijpheid. Met name de vroege kindertijd wordt gekenmerkt als wezenlijke periode voor het ontwikkelen van zelfregulatie. Fantasiespel is een spelvorm waarbij de ontwikkeling van zelfregulerend gedrag van kinderen gestimuleerd kan worden. Echter, het is nog onduidelijk of fantasiespel bij kan dragen aan het zelfregulerend vermogen van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS). In de huidige studie is in eerste instantie onderzocht of kinderen met een TOS in de leeftijd van vier tot zes jaar lager dan gemiddeld scoren op zelfregulatie. Vervolgens is door middel van een voor- en nameting onderzocht of het zelf ontwikkelde rollenspel effect heeft gehad op de mate van zelfregulatie bij kinderen met een TOS. Hiervoor is gebruik gemaakt van een gedragsvragenlijst en een neuropsychologische test. De resultaten tonen aan dat kinderen met een TOS significant lager scoren op zelfregulatie dan de normsteekproef. Het zelf ontwikkelde rollenspel blijkt geen effect te hebben gehad op het zelfregulerend vermogen bij kinderen met een TOS. Mogelijke verklaringen voor deze bevindingen worden gegeven, waarbij aanbevelingen worden gedaan.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent468580
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet bevorderen van zelfregulatie bij kinderen met een Taalontwikkelingsstoornis
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsZelfregulatie, taalontwikkelingsstoornis (TOS), kleuters, fantasiespel, gedragsvragenlijst, neuropsychologische test
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record