De invloed van aandachtscontrole op de relatie tussen vertekeningen in aandacht en sociale angst.
Summary
Deze studie onderzocht de wederkerige relatie tussen vertekeningen in aandacht (aandachtsbias) en sociale angst. Daarnaast werd gekeken of aandachtscontrole een moderator is van deze relatie. 189 niet-klinische leerlingen van 9-13 jaar hebben allereerst een vragenlijst ingevuld om aandachtscontrole te meten. Vervolgens hebben ze de Nieuwe School Taak (NST) gemaakt op de computer, waarbij leerlingen een fictieve eerste dag op een nieuwe school doorliepen. Gedurende elf scenario’s werd gekeken of de aandacht van de leerlingen uitging naar de negatieve, neutrale of positieve gezichten en hoe angstig zij zouden zijn. De resultaten laten geen significante relatie zien tussen aandachtsbias en sociale angst. Omgekeerd was er geen significante relatie tussen sociale angst en aandachtsbias. Aandachtscontrole bleek geen moderator te zijn van zowel de relatie tussen aandachtsbias en angst, als van de relatie tussen angst en aandachtsbias. Er werd echter wel een significant negatief hoofdeffect gevonden van aandachtscontrole op sociale angst. Dit betekent dat een sterkere aandachtscontrole gerelateerd is aan een lagere mate van angst. Tot slot is gekeken naar mogelijkheden voor toekomstig onderzoek.