Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHuijding, J.
dc.contributor.advisorDeutz, M.
dc.contributor.authorVonk, X.D.
dc.date.accessioned2016-08-05T17:00:49Z
dc.date.available2016-08-05T17:00:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23332
dc.description.abstractDeze studie onderzocht de wederkerige relatie tussen vertekeningen in aandacht (aandachtsbias) en sociale angst. Daarnaast werd gekeken of aandachtscontrole een moderator is van deze relatie. 189 niet-klinische leerlingen van 9-13 jaar hebben allereerst een vragenlijst ingevuld om aandachtscontrole te meten. Vervolgens hebben ze de Nieuwe School Taak (NST) gemaakt op de computer, waarbij leerlingen een fictieve eerste dag op een nieuwe school doorliepen. Gedurende elf scenario’s werd gekeken of de aandacht van de leerlingen uitging naar de negatieve, neutrale of positieve gezichten en hoe angstig zij zouden zijn. De resultaten laten geen significante relatie zien tussen aandachtsbias en sociale angst. Omgekeerd was er geen significante relatie tussen sociale angst en aandachtsbias. Aandachtscontrole bleek geen moderator te zijn van zowel de relatie tussen aandachtsbias en angst, als van de relatie tussen angst en aandachtsbias. Er werd echter wel een significant negatief hoofdeffect gevonden van aandachtscontrole op sociale angst. Dit betekent dat een sterkere aandachtscontrole gerelateerd is aan een lagere mate van angst. Tot slot is gekeken naar mogelijkheden voor toekomstig onderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent374416
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van aandachtscontrole op de relatie tussen vertekeningen in aandacht en sociale angst.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale angst, cognitieve vertekeningen, aandachtsbias, aandachtscontrole
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record