View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Tevredenheidsonderzoek bij Middenbouw Leerlingen uit het Primair Onderwijs en Zeer Moeilijk Lerende Leerlingen uit het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Visser, MFL-3801624.pdf (501.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Visser, M.F.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Ervaring van plezier en veiligheid is belangrijk voor ontwikkeling van leerlingen en hangt via welbevinden, schooltevredenheid en schoolbetrokkenheid samen met schoolprestaties van leerlingen. Het meten en monitoren van tevredenheid van leerlingen is voor schoolbesturen van belang voor het creëren van optimale leer- en ontwikkelomstandigheden op school. Tevredenheidsonderzoek wordt afgenomen onder bovenbouwleerlingen uit het primair onderwijs en leerlingen uit het (voortgezet) speciaal onderwijs. Echter, worden middenbouwleerlingen uit het primair onderwijs en zeer moeilijk lerende leerlingen uit het (voortgezet) speciaal onderwijs niet meegenomen in tevredenheidsonderzoek. Deze leerlingen ervaren moeilijkheden met het invullen van vragenlijsten door struikelblokken op het gebied van tekstbegrip en abstractievermogen. Door te onderzoeken hoe deze struikelblokken kunnen worden vermeden in ontwikkeling van een aangepast meetinstrument kan deelname aan tevredenheidsonderzoek voor deze leerlingen mogelijk worden. Op vier scholen voor primair onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs is kwalitatief en kwantitatief onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een aangepast meetinstrument voor tevredenheidsonderzoek onder 249 leerlingen. De vragenlijsten per onderwijsvorm zijn tijdens het onderzoek na elke testdag aangepast op het gebied van tekstbegrip en abstractievermogen, op basis van de onderzoeksbevindingen. Uit het onderzoek bleek dat veel aanpassingen uit de vragenlijsten per onderwijsvorm overeenkwamen met elkaar. Onderscheid zou beter kunnen worden gemaakt op ontwikkelingsleeftijd, namelijk voor 4/5/6 jaar, 6/7/8 jaar en voor 8/9 jaar. Middenbouwleerlingen uit het primair onderwijs en zeer moeilijk lerende leerlingen uit het (voortgezet) speciaal onderwijs kunnen vanaf heden deelnemen aan tevredenheidsonderzoek door de ontwikkeling van het aangepaste meetinstrument voor leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd van 4 tot 9 jaar.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23321
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo