Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWeijer-Bergsma, E. van de
dc.contributor.advisorEndendijk, J.
dc.contributor.authorVisser, M.F.L.
dc.date.accessioned2016-08-04T17:01:20Z
dc.date.available2016-08-04T17:01:20Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23321
dc.description.abstractErvaring van plezier en veiligheid is belangrijk voor ontwikkeling van leerlingen en hangt via welbevinden, schooltevredenheid en schoolbetrokkenheid samen met schoolprestaties van leerlingen. Het meten en monitoren van tevredenheid van leerlingen is voor schoolbesturen van belang voor het creëren van optimale leer- en ontwikkelomstandigheden op school. Tevredenheidsonderzoek wordt afgenomen onder bovenbouwleerlingen uit het primair onderwijs en leerlingen uit het (voortgezet) speciaal onderwijs. Echter, worden middenbouwleerlingen uit het primair onderwijs en zeer moeilijk lerende leerlingen uit het (voortgezet) speciaal onderwijs niet meegenomen in tevredenheidsonderzoek. Deze leerlingen ervaren moeilijkheden met het invullen van vragenlijsten door struikelblokken op het gebied van tekstbegrip en abstractievermogen. Door te onderzoeken hoe deze struikelblokken kunnen worden vermeden in ontwikkeling van een aangepast meetinstrument kan deelname aan tevredenheidsonderzoek voor deze leerlingen mogelijk worden. Op vier scholen voor primair onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs is kwalitatief en kwantitatief onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van een aangepast meetinstrument voor tevredenheidsonderzoek onder 249 leerlingen. De vragenlijsten per onderwijsvorm zijn tijdens het onderzoek na elke testdag aangepast op het gebied van tekstbegrip en abstractievermogen, op basis van de onderzoeksbevindingen. Uit het onderzoek bleek dat veel aanpassingen uit de vragenlijsten per onderwijsvorm overeenkwamen met elkaar. Onderscheid zou beter kunnen worden gemaakt op ontwikkelingsleeftijd, namelijk voor 4/5/6 jaar, 6/7/8 jaar en voor 8/9 jaar. Middenbouwleerlingen uit het primair onderwijs en zeer moeilijk lerende leerlingen uit het (voortgezet) speciaal onderwijs kunnen vanaf heden deelnemen aan tevredenheidsonderzoek door de ontwikkeling van het aangepaste meetinstrument voor leerlingen met een ontwikkelingsleeftijd van 4 tot 9 jaar.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent513864
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleTevredenheidsonderzoek bij Middenbouw Leerlingen uit het Primair Onderwijs en Zeer Moeilijk Lerende Leerlingen uit het (Voortgezet) Speciaal Onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsTevredenheidsonderzoek; middenbouwleerlingen; primair onderwijs; zeer moeilijk lerende leerlingen; voortgezet speciaal onderwijs
dc.subject.courseuuMaatschappelijke Opvoedingsvraagstukken


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record