View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "Read between the lies": De tekstuele en paratekstuele constructie van de unreliable narrator van Gone Girl (2014)

        Thumbnail
        View/Open
        eindversie SK.pdf (29.85Mb)
        Publication date
        2015
        Author
        Koopman, S.G.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de hedendaagse cultuur waarin nieuwe media zoals het internet een dominante rol spelen, worden ervaringen gefragmenteerder. Als gevolg worden de verhalen die uit die cultuur voortkomen steeds gefragmenteerder. Het is tegenwoordig door de komst van het internet ook makkelijker geworden om informatie sneller en verder te verspreiden. Dit onderzoek gaat over de constructie van een moderne, complexe film, maar focust niet alleen op de tekstuele constructie van de film, maar ook op de paratekstuele constructie van de film door middel van trailers, promo’s en websites. De film Gone Girl (Fincher, 2014) vormt de case study van dit onderzoek. Een specifieke constructie uit de film, namelijk de unreliable narrator, is allereerst tekstueel onderzocht aan de hand van een neoformalistische analyse volgens Bordwell en Thompson. Uit de analyse bleek dat de film gebruik maakt van Hollywood flashback conventies door een voice-over te combineren met extern gefocaliseerde beelden. De film is zo in staat de kijker op het verkeerde been te zetten over de waarheid van de flashbacks. De neoformalistische analyse is ook toegepast op de trailers die als promotiemateriaal dienen en tegelijkertijd microfilms zijn die een plot laten zien. Uit de analyse van de trailers bleek dat editing ingezet wordt om twee beelden en/of geluiden te combineren, die in de context van de film vaak niet kloppen, om het Kuleshov effect op te roepen en een nieuwe betekenis te creëren. Er wordt zo in de trailers gesuggereerd dat Amy vermoord is door haar man Nick. Tot slot is er ook een analyse uitgevoerd van een deel van de officiële website. Een deel van de website is een kort semi-interactief verhaal dat gepresenteerd wordt als beelden van een nieuwszender. Dit deel van de analyse is uitgevoerd aan de hand van een narratologische analyse volgens Mieke Bal, omdat hoewel de website wellicht geen “film form” heeft zoals Bordwell en Thompson het omschrijven, wordt er op de site wel een verhaal verteld. Uit de analyse van de website bleek dat de site gebruik maakt van externe focalisatie en het uiterlijk van een nieuwsprogramma inzet om objectiviteit en waarheid uit te stralen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23113
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo