View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De samenhang tussen de verschillende domeinen van rekenvaardigheid en het gebruik van ‘landmarks’

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dehing, DEJ-3657760.pdf (441.6Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Dehing, D.E.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Navigeren is het volgen van een route die niet vanuit één gezichtspunt onderzocht kan worden. ‘Landmarks’ zijn onderdeel van navigatievaardigheden. De hoofdvraag in het onderzoek is: ‘‘Hangen de verschillende domeinen van rekenvaardigheid samen met het gebruik van ‘landmarks’ om te navigeren in de omgeving?” De deelvraag is: ‘Is er verschil in het gebruik van ‘landmarks’ tussen jongens en meisjes?’ Om deze vragen te beantwoorden is een gemakssteekproef getrokken bij 34 kinderen, 4-5.5 jaar uit groep één van twee basisscholen. Alle domeinen van de Kieler Kleutertest: ‘reeksen, getallen en bewerkingen’, ‘ruimte en vormen’, ‘gegevens en kans’, ‘verandering en verbanden’ en ‘grootheden en meten’ blijken geen significante invloed te hebben op het gebruik van ‘landmarks’. Er is dus geen samenhang tussen de verschillende domeinen van rekenvaardigheid en het gebruik van ‘landmarks’ gevonden. Ook is er geen significant verschil in het gebruik van ‘landmarks’ tussen jongens en meisjes. Vervolgonderzoek zal gebruik moeten maken van meerdere trials die het ‘landmark’ gebruik meten, wat de betrouwbaarheid van de resultaten vergroot.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23060
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo