Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoogmoed, A.
dc.contributor.authorDehing, D.E.J.
dc.date.accessioned2016-08-01T17:00:24Z
dc.date.available2016-08-01T17:00:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/23060
dc.description.abstractNavigeren is het volgen van een route die niet vanuit één gezichtspunt onderzocht kan worden. ‘Landmarks’ zijn onderdeel van navigatievaardigheden. De hoofdvraag in het onderzoek is: ‘‘Hangen de verschillende domeinen van rekenvaardigheid samen met het gebruik van ‘landmarks’ om te navigeren in de omgeving?” De deelvraag is: ‘Is er verschil in het gebruik van ‘landmarks’ tussen jongens en meisjes?’ Om deze vragen te beantwoorden is een gemakssteekproef getrokken bij 34 kinderen, 4-5.5 jaar uit groep één van twee basisscholen. Alle domeinen van de Kieler Kleutertest: ‘reeksen, getallen en bewerkingen’, ‘ruimte en vormen’, ‘gegevens en kans’, ‘verandering en verbanden’ en ‘grootheden en meten’ blijken geen significante invloed te hebben op het gebruik van ‘landmarks’. Er is dus geen samenhang tussen de verschillende domeinen van rekenvaardigheid en het gebruik van ‘landmarks’ gevonden. Ook is er geen significant verschil in het gebruik van ‘landmarks’ tussen jongens en meisjes. Vervolgonderzoek zal gebruik moeten maken van meerdere trials die het ‘landmark’ gebruik meten, wat de betrouwbaarheid van de resultaten vergroot.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent452217
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe samenhang tussen de verschillende domeinen van rekenvaardigheid en het gebruik van ‘landmarks’
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRekenvaardigheid; navigeren; landmarks; kleuters; sekse; KiKi
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record