View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Sociale Veiligheidsbeleving van Ouders en Kinderen in de Banne en Hoe Zij Deze Willen Verbeteren

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Ee, MBGvan-4129504.pdf (433.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Ee, M.B.G. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel van deze studie is om de sociale veiligheidsbeleving van ouders en kinderen in een aandachtswijk in Nederland te onderzoeken. Er wordt gekeken naar de determinanten van deze veiligheidsbeleving, hoe ouders en kinderen hier mee om gaan en hoe zij de sociale veiligheid willen verbeteren. Data kwam van het project ‘Opvoeden en opgroeien in de Banne’, uitgevoerd door Stichting Alexander waarbij de mening van ouders en kinderen werd onderzocht in de aandachtswijk de Banne in Amsterdam. In totaal deden er 47 respondenten mee aan zes panelgesprekken op basisscholen en in buurthuizen. Geconcludeerd kan worden dat de sociale veiligheidsbeleving van ouders in kinderen in de Banne niet overwegend goed of slecht is en wordt beïnvloed door verschillende determinanten. Het plaatsvinden van recente feitelijke criminaliteit zoals brandstichting en inbraak en het kennen van buurtbewoners hebben de grootste invloed op de veiligheidsbeleving. Moeders voeren veel controle uit op hun kinderen om ze veilig te houden en de veiligheid kan volgens ouders en kinderen verbeterd worden door meer camera’s, meer politie op straat en activiteiten voor jongeren in de buurt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22913
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo