View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Invloed van modeling door ouders op de vijandige attributiestijl van kleuters.

        Thumbnail
        View/Open
        Bakkenhoven, P.pdf (483.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Bakkenhoven, P.M.T.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek werd gekeken of modeling door ouders een verklaring is voor de samenhang tussen de attributiestijl van ouder en kind. Een vijandige attributiestijl is de neiging om intenties van anderen negatief te interpreteren. Er werd verwacht dat modeling van een vijandige attributiestijl door ouders leidt tot een toename van de mate van een vijandige attributiestijl bij het kind. De deelnemers van het onderzoek (N=109) waren kinderen van vier tot zeven jaar samen met één ouder. De vijandige attributiestijl van het kind en het modelgedrag van de ouder werd gemeten aan de hand van directe observaties waarbij gebruik gemaakt werd van een prentenboek met ambigue situaties. Uit de resultaten blijkt dat een lage mate van vijandig modelgedrag van ouders effect heeft op de vijandige attributiestijl van het kind en een hoge mate van een vijandige attributiestijl niet. Kortom de mate van vijandig modelgedrag door ouders heeft invloed op de vijandige attributiestijl van het kind.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22822
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo