View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Sociale mediaverslaving en schoolprestaties: De mediërende rol van aandachtsproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis_Igitur_Marieke_Rombouts_5620872.pdf (703.4Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Rombouts, M.C.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Introductie: Het doel van het huidige onderzoek is vooral om meer inzicht te krijgen in het effect van sociale mediaverslaving op de schoolprestaties van adolescenten. Daarnaast is onderzocht of deze relatie gemedieerd wordt door aandachtsproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit. Methode: Deze studie is onderdeel van het grotere onderzoek “Sociale media en jongeren” dat gestart is in januari 2015. Het betreft hier een longitudinaal onderzoek onder 352 respondenten (12-16 jaar) die zowel in 2015 als 2016 aan het onderzoek hebben deelgenomen. Resultaten: Er is geen relatie gevonden tussen de mate van sociale mediaverslaving (T1) en objectieve schoolprestaties een jaar later (T2). Voor de subjectieve schoolprestaties (T2) is deze relatie echter wel gevonden. Deze relatie lijkt niet gemedieerd te worden door aandachtsproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit (T1). Conclusie: Hoe meer symptomen van een sociale mediaverslaving worden ervaren, hoe lager de subjectieve schoolprestaties een jaar later zijn. Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de longitudinale relatie tussen sociale mediaverslaving en schoolprestaties en de rol van aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit in deze relatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22758
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo