dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | van den Eijnden, R.J.M.M. | |
dc.contributor.author | Rombouts, M.C.A. | |
dc.date.accessioned | 2016-07-18T17:01:05Z | |
dc.date.available | 2016-07-18T17:01:05Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22758 | |
dc.description.abstract | Introductie: Het doel van het huidige onderzoek is vooral om meer inzicht te krijgen in het effect van sociale mediaverslaving op de schoolprestaties van adolescenten. Daarnaast is onderzocht of deze relatie gemedieerd wordt door aandachtsproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit.
Methode: Deze studie is onderdeel van het grotere onderzoek “Sociale media en jongeren” dat gestart is in januari 2015. Het betreft hier een longitudinaal onderzoek onder 352 respondenten (12-16 jaar) die zowel in 2015 als 2016 aan het onderzoek hebben deelgenomen. Resultaten: Er is geen relatie gevonden tussen de mate van sociale mediaverslaving (T1) en objectieve schoolprestaties een jaar later (T2). Voor de subjectieve schoolprestaties (T2) is deze relatie echter wel gevonden. Deze relatie lijkt niet gemedieerd te worden door aandachtsproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit (T1).
Conclusie: Hoe meer symptomen van een sociale mediaverslaving worden ervaren, hoe lager de subjectieve schoolprestaties een jaar later zijn. Vervolgonderzoek is nodig om meer inzicht te krijgen in de longitudinale relatie tussen sociale mediaverslaving en schoolprestaties en de rol van aandachtsproblemen, hyperactiviteit en impulsiviteit in deze relatie. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 720300 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Sociale mediaverslaving en schoolprestaties: De mediërende rol van aandachtsproblemen, impulsiviteit en hyperactiviteit | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Sociale mediaverslaving, schoolprestaties, adolescenten, aandachtsproblemen, impulsiviteit, hyperactiviteit | |
dc.subject.courseuu | Jeugdstudies | |