View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Partieel Lichamelijk Ervaren van Dichterbij het Doel komen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Zutphen, AJMvan-5624312.pdf (1.281Mb)
        Publication date
        2016
        Author
        Zutphen, A.J.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het doel van het onderzoek was vaststellen of het partieel lichamelijk ervaren van het dichter bij je doel komen, een positiever effect heeft op leerprestaties in vergelijking met reguliere strategieën. Het onderzoek is afgenomen bij leerlingen met een licht verstandelijke beperking in de leeftijd van 12 tot 16 jaar. Methode: Het doel dat voor de leerlingen is opgesteld is het leren van de 12 provincies van Nederland, dit werd hun stapsgewijs aangeleerd. De verschillende stappen in het onderzoek vormden de tussendoelen, het leren van alle 12 provincies was het hoofddoel. De controleconditie werd gevormd door 29 leerlingen, zij kregen geen extra stimuli aangeboden tijdens het doorlopen van de tussendoelen naar het hoofddoel. 28 leerlingen vormde de partiële lichaamsbeweging groep. Zij doorliepen de tussendoelen naar het hoofddoel door het bewegen van een pion en visuele cues. Resultaten: Onderzoeksresultaten lieten zien dat de kennis van de provincies toenam, maar dat er geen significant verschil is in deze vooruitgang tussen de twee onderzoeksgroepen. Opvallend hierbij is dat de leerlingen betere resultaten laten zien wanneer ze minipakketjes moeten bezorgen op een grote kaart van Nederland, dan wanneer dit getoetst wordt door middel van een meer traditionele pen en papier toets. Conclusie en discussie: er kan geconcludeerd worden dat het partieel lichamelijk ervaren van dichter bij het leerdoel komen niet zorgde voor betere leerresultaten. Er worden aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22753
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo