Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWeijer-Bergsma, E. van de
dc.contributor.authorZutphen, A.J.M. van
dc.date.accessioned2016-07-18T17:01:03Z
dc.date.available2016-07-18T17:01:03Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22753
dc.description.abstractDoel: Het doel van het onderzoek was vaststellen of het partieel lichamelijk ervaren van het dichter bij je doel komen, een positiever effect heeft op leerprestaties in vergelijking met reguliere strategieën. Het onderzoek is afgenomen bij leerlingen met een licht verstandelijke beperking in de leeftijd van 12 tot 16 jaar. Methode: Het doel dat voor de leerlingen is opgesteld is het leren van de 12 provincies van Nederland, dit werd hun stapsgewijs aangeleerd. De verschillende stappen in het onderzoek vormden de tussendoelen, het leren van alle 12 provincies was het hoofddoel. De controleconditie werd gevormd door 29 leerlingen, zij kregen geen extra stimuli aangeboden tijdens het doorlopen van de tussendoelen naar het hoofddoel. 28 leerlingen vormde de partiële lichaamsbeweging groep. Zij doorliepen de tussendoelen naar het hoofddoel door het bewegen van een pion en visuele cues. Resultaten: Onderzoeksresultaten lieten zien dat de kennis van de provincies toenam, maar dat er geen significant verschil is in deze vooruitgang tussen de twee onderzoeksgroepen. Opvallend hierbij is dat de leerlingen betere resultaten laten zien wanneer ze minipakketjes moeten bezorgen op een grote kaart van Nederland, dan wanneer dit getoetst wordt door middel van een meer traditionele pen en papier toets. Conclusie en discussie: er kan geconcludeerd worden dat het partieel lichamelijk ervaren van dichter bij het leerdoel komen niet zorgde voor betere leerresultaten. Er worden aanbevelingen gedaan voor vervolgonderzoek.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1344133
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Partieel Lichamelijk Ervaren van Dichterbij het Doel komen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEmbodied cognition, licht verstandelijk beperkt, doelstellingen.
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record