View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het ontwikkelen van de mentale getallenlijn door Embodied Cognition

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Steen, AMvander-5595533.pdf (366.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Steen, A.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Doel: Het doel van dit onderzoek is om in kaart te brengen of embodied cognition invloed heeft op de ontwikkeling van de mentale getallenlijn bij kinderen. Er is onderzocht of kinderen getallen beter leren schatten op een getallenlijn in een training gebaseerd op embodied cognition, dan in een tablet training waar embodied cognition een relatief kleine rol in speelt. Methode: De onderzoeksgroep bestaat uit 44 groep 3 leerlingen uit het regulier basisonderwijs. Hiervan participeerden 20 leerlingen in de embodied training en 24 leerlingen in de tablet training. Er is gebruik gemaakt van een Repeated Measures Anova om te onderzoeken of de kinderen in de embodied training significant meer vooruitgingen tijdens de trainingssessies dan de kinderen in de tablet training. Resultaten: Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de kinderen significant beter scoorden naarmate ze meer trainingssessies gevolgd hadden. Daarnaast hadden de kinderen in de embodied training significant beter gescoord dan de kinderen in de tablet training. De kinderen in de embodied training gingen niet significant meer vooruit dan de kinderen in de tablet training. Conclusie: Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen beter getallen op een getallenlijn kunnen schatten naarmate ze meer trainingssessies gevolgd hebben. De kinderen gaan in een training gebaseerd op embodied cognition niet meer vooruit dan in een training waar embodied cognition een relatief kleine rol in speelt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22749
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo