dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Hoogmoed, A. van | |
dc.contributor.author | Steen, A.M. van der | |
dc.date.accessioned | 2016-07-18T17:01:01Z | |
dc.date.available | 2016-07-18T17:01:01Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22749 | |
dc.description.abstract | Doel: Het doel van dit onderzoek is om in kaart te brengen of embodied cognition invloed heeft op de ontwikkeling van de mentale getallenlijn bij kinderen. Er is onderzocht of kinderen getallen beter leren schatten op een getallenlijn in een training gebaseerd op embodied cognition, dan in een tablet training waar embodied cognition een relatief kleine rol in speelt. Methode: De onderzoeksgroep bestaat uit 44 groep 3 leerlingen uit het regulier basisonderwijs. Hiervan participeerden 20 leerlingen in de embodied training en 24 leerlingen in de tablet training. Er is gebruik gemaakt van een Repeated Measures Anova om te onderzoeken of de kinderen in de embodied training significant meer vooruitgingen tijdens de trainingssessies dan de kinderen in de tablet training. Resultaten: Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat de kinderen significant beter scoorden naarmate ze meer trainingssessies gevolgd hadden. Daarnaast hadden de kinderen in de embodied training significant beter gescoord dan de kinderen in de tablet training. De kinderen in de embodied training gingen niet significant meer vooruit dan de kinderen in de tablet training. Conclusie: Uit dit onderzoek blijkt dat kinderen beter getallen op een getallenlijn kunnen schatten naarmate ze meer trainingssessies gevolgd hebben. De kinderen gaan in een training gebaseerd op embodied cognition niet meer vooruit dan in een training waar embodied cognition een relatief kleine rol in speelt. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 375515 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Het ontwikkelen van de mentale getallenlijn door Embodied Cognition | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Getalbegrip; rekenvaardigheden; mentale getallenlijn; embodied cognition | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |