View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effect van embodied training op de representatie van de mentale getallenlijn

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Spek, Mvander-3948323.pdf (492.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Spek, M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Een accurate ruimtelijke voorstelling van getallen is een goede voorspeller voor latere prestaties op rekenen bij kinderen. De mentale getallenlijn is een ruimtelijke voorstelling van de betekenis van een getal op een analoge lijn in de hersenen. Diverse onderzoeken laten zien dat de mentale getallenlijn getraind kan worden. Uit onderzoek blijkt tevens dat het trainen van de mentale getallenlijn meer effect heeft als dit gebeurt met een embodied training, die bestaat uit lichamelijke ervaringen en bewegingen met getallen. Huidig onderzoek kijkt of de manier waarop het getal bepaald moet worden, het effectieve element is van de embodied training. Doel: Onderzoeken of er meer vooruitgang is in de representatie van de mentale getallenlijn bij kinderen die bewegen over de getallenlijn (embodied training), dan bij kinderen die direct lopen naar een punt op de getallenlijn (controle training). Op basis van eerder onderzoek verwachten we ook transfereffecten naar andere numerieke competenties, namelijk optellen en vergelijken. Methode: In totaal hebben 60 kinderen (29 jongens, 31 meisjes) deelgenomen uit groep 3 en 4 van 3 reguliere basisscholen, verdeeld over twee trainingen: embodied training en controle training. Resultaten: Er is geen grotere vooruitgang in de representatie van de mentale getallenlijn bij kinderen die bewegen over de getallenlijn, dan bij kinderen die direct lopen naar een punt op de getallenlijn. Bij beide trainingen is er een significante vooruitgang in de resultaten op de getallenlijntaak, tussen de voor en nameting. Conform de verwachting worden er transfereffecten gevonden bij optellen en vergelijken. Conclusie: In dit onderzoek komt naar voren dat de manier waarop het getal bepaald moet worden, niet het effectieve element van de embodied training is. Beide trainingen zijn ruimtelijke trainingen, die voor een significante vooruitgang zorgen
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22701
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo