Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHoogmoed, A. van
dc.contributor.authorSpek, M. van der
dc.date.accessioned2015-09-15T17:01:07Z
dc.date.available2015-09-15T17:01:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22701
dc.description.abstractAchtergrond: Een accurate ruimtelijke voorstelling van getallen is een goede voorspeller voor latere prestaties op rekenen bij kinderen. De mentale getallenlijn is een ruimtelijke voorstelling van de betekenis van een getal op een analoge lijn in de hersenen. Diverse onderzoeken laten zien dat de mentale getallenlijn getraind kan worden. Uit onderzoek blijkt tevens dat het trainen van de mentale getallenlijn meer effect heeft als dit gebeurt met een embodied training, die bestaat uit lichamelijke ervaringen en bewegingen met getallen. Huidig onderzoek kijkt of de manier waarop het getal bepaald moet worden, het effectieve element is van de embodied training. Doel: Onderzoeken of er meer vooruitgang is in de representatie van de mentale getallenlijn bij kinderen die bewegen over de getallenlijn (embodied training), dan bij kinderen die direct lopen naar een punt op de getallenlijn (controle training). Op basis van eerder onderzoek verwachten we ook transfereffecten naar andere numerieke competenties, namelijk optellen en vergelijken. Methode: In totaal hebben 60 kinderen (29 jongens, 31 meisjes) deelgenomen uit groep 3 en 4 van 3 reguliere basisscholen, verdeeld over twee trainingen: embodied training en controle training. Resultaten: Er is geen grotere vooruitgang in de representatie van de mentale getallenlijn bij kinderen die bewegen over de getallenlijn, dan bij kinderen die direct lopen naar een punt op de getallenlijn. Bij beide trainingen is er een significante vooruitgang in de resultaten op de getallenlijntaak, tussen de voor en nameting. Conform de verwachting worden er transfereffecten gevonden bij optellen en vergelijken. Conclusie: In dit onderzoek komt naar voren dat de manier waarop het getal bepaald moet worden, niet het effectieve element van de embodied training is. Beide trainingen zijn ruimtelijke trainingen, die voor een significante vooruitgang zorgen
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent504553
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEffect van embodied training op de representatie van de mentale getallenlijn
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsembodied cognition; representatie van de mentale getallenlijn; rekenvaardigheden; training
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record