‘Wat vind je van die reactie van je volger?’ De invloed van actieve media regulatie op het verband tussen social mediagebruik en zelfbeeld van adolescenten.
Summary
Het doel van dit onderzoek was om het modererende effect te meten van actieve media regulatie door ouders op het verband tussen social mediagebruik en zelfbeeld. Er werd een negatief verband verwacht tussen social mediagebruik en zelfbeeld, met een afzwakkend modererend effect door actieve media regulatie. In totaal hebben 437 Nederlandse adolescenten geparticipeerd in het onderzoek. Adolescenten tussen de 12 en 18 jaar oud zijn gevraagd om een vragenlijst in te vullen, welke vragen betrof over de frequentie van social mediagebruik, hun zelfbeeld en hoe vaak ouders met hen praten over social mediagebruik. Uit de resultaten van de regressie analyse blijkt dat er geen significant verband is tussen social mediagebruik en zelfbeeld. Tevens blijkt uit de resultaten van de moderatie analyse dat actieve media regulatie geen significant verband heeft met social mediagebruik en zelfbeeld. De voornaamste conclusie is dat er geen significant verband is gevonden tussen social mediagebruik en zelfbeeld en dat actieve media regulatie geen significante rol speelt in deze relatie. Er is een kleine mate van verklaarde variantie door geslacht op zelfbeeld. Beperkingen van het huidige onderzoek en aanbevelingen voor vervolgonderzoek zijn beschreven.