View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Peer Agressie en Victimisatie op het Voortgezet Onderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Snippe, M-4061942.pdf (220.7Kb)
        Publication date
        2015
        Author
        Snippe, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Peer agressie en victimisatie werden problematisch ervaren op Nederlandse scholen. Binnen dit onderzoek werd inzicht verkregen in de prevalentie van peer agressie en victimisatie op het voortgezet (speciaal) onderwijs en de ervaren effectiviteit van het programma School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS). De prevalentie van peer agressie en victimisatie is gemeten middels de Nederlandse versie van de SEQ-S (N = 224 mannen), naar leerjaar. De ervaren effectiviteit is gemeten middels diepte interviews (N = 16). Uit het onderzoek bleek dat schooltype en leerjaar geen significant effect hadden op het voorkomen van peer agressie en victimisatie. Uit het kwalitatieve onderzoek bleek dat de meerderheid van de respondenten zich veilig leek te voelen op school. Aanbevelingen waren gericht op het ingrijpen door leerkrachten en leerlingen bij agressie en het elkaar beter leren kennen op het VSO.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22656
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo