Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.authorSnippe, M.
dc.date.accessioned2015-09-15T17:00:59Z
dc.date.available2015-09-15T17:00:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22656
dc.description.abstractPeer agressie en victimisatie werden problematisch ervaren op Nederlandse scholen. Binnen dit onderzoek werd inzicht verkregen in de prevalentie van peer agressie en victimisatie op het voortgezet (speciaal) onderwijs en de ervaren effectiviteit van het programma School-Wide Positive Behavior Support (SWPBS). De prevalentie van peer agressie en victimisatie is gemeten middels de Nederlandse versie van de SEQ-S (N = 224 mannen), naar leerjaar. De ervaren effectiviteit is gemeten middels diepte interviews (N = 16). Uit het onderzoek bleek dat schooltype en leerjaar geen significant effect hadden op het voorkomen van peer agressie en victimisatie. Uit het kwalitatieve onderzoek bleek dat de meerderheid van de respondenten zich veilig leek te voelen op school. Aanbevelingen waren gericht op het ingrijpen door leerkrachten en leerlingen bij agressie en het elkaar beter leren kennen op het VSO.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent226092
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titlePeer Agressie en Victimisatie op het Voortgezet Onderwijs en Voortgezet Speciaal Onderwijs
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsPeer agressie, victimisatie, leerjaar, schooltype, SWPBS
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record