View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Acceptatie als Moderator op het verband tussen Afwijzing en Delinquent gedrag in de Adolescentie

        Thumbnail
        View/Open
        2015_2016_Jeugdstudies_Masterthesis_Marleen Kamminga 5607841.pdf (963.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Kamminga, M.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Inleiding. Delinquent gedrag tijdens de adolescentie is een veel voorkomend fenomeen. Een aanhoudend gevoel van afwijzing kan leiden tot het ontwikkelen van delinquent gedrag bij adolescenten. De ervaring van acceptatie is vervolgens gerelateerd aan een mindere mate van gedragsproblemen (i.e., delinquent gedrag). Het doel van deze studie is te onderzoeken of het verband tussen afwijzing en delinquent gedrag bij adolescenten wordt gemodereerd door acceptatie van 1) ouders en 2) leeftijdsgenoten. Methode. Voor deze studie wordt gebruik gemaakt van de data van ‘Tracking Adolescents Individual Lives Survey’ (TRAILS: 2001 tot 2007). Dit is een longitudinaal, multi-informanten studie design, waarbij gebruik gemaakt wordt van drie meetmomenten (i.e., baseline, T1 follow-up en T2 follow-up). Resultaten. Uit de regressieanalyses is gebleken dat het ervaren van acceptatie van een ouder een negatieve modererende rol heeft op het verband tussen de afwijzing van een ouder en delinquent gedrag in de vroege adolescentie (T1). De acceptatie van leeftijdsgenoten modereert het verband tussen afwijzing en delinquent gedrag niet. Conclusie. Acceptatie van ouders kan een beschermende rol spelen in de ontwikkeling van delinquent gedrag bij adolescenten en verkleint het risico bij sprake van afwijzing. Verder onderzoek naar de inter-contextuele verbindingen met aandacht voor geslacht is noodzakelijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22643
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo