View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De modererende rol van alcoholgerelateerde cognities op de relatie tussen de korte online alcohol interventie ‘Wat Drink Jij’ en overmatig alcoholgebruik bij laagopgeleide adolescenten (15-20 jaar)

        Thumbnail
        View/Open
        2015_2016_Jeugdstudies_Masterthesis_Lissa van Riel 3922652.pdf (854.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Riel, L.E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: De prevalentie van overmatig alcoholgebruik bij laagopgeleide Nederlandse adolescenten is hoog. De Wat Drink Jij interventie is een korte online alcohol interventie voor laagopgeleiden van 15 tot 20 jaar en richt zich op kennis, sociale normen en zelfredzaamheid, met als doel het alcoholgebruik te verminderen. Dit onderzoek onderzoekt in hoeverre het effect van de WDJ interventie gemodereerd wordt door alcoholgerelateerde cognities, te weten zelfredzaamheid, attituden en sociale descriptieve normen, na één en zes maanden follow-up. Methode: De effecten van de WDJ interventie op binge drinken en zwaar drinken zijn gemeten door middel van een RTC met 609 participanten (interventiegroep: 318; controlegroep: 291), op drie meetmomenten (baseline, één maand en zes maanden follow-up). Als moderatoren zijn zelfredzaamheid, attituden en sociale descriptie normen meegenomen. Resultaten: Uit de logistische regressie analyses blijkt dat er geen hoofdeffect is van de interventie op zowel binge drinken als zwaar drinken, op beide nametingen. Daarnaast blijken geen van de drie moderatoren deze hoofdverbanden te beïnvloeden. Conclusie: Laagopgeleide adolescenten met een lage mate van zelfredzaamheid, een positieve attitude ten aanzien van alcohol en positieve sociale descriptieve normen hebben dus niet meer baat bij de WDJ interventie dan laagopgeleide adolescenten met de tegenovergestelde eigenschappen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22618
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo