View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Progressive Mental Alignment (PMA): De Oplossing voor Externaliserend Probleemgedrag bij Jongeren? Effecitiviteitsonderzoek van PMA bij Jongeren in het Voortgezet Onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Gaalman, NM-5626137.pdf (537.2Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Gaalman, N.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Progressive Mental Alignment (PMA) is een gesprekstechniek die externaliserend probleemgedrag effectief zou kunnen verminderen door middel van het zoeken naar akelige herinneringen. Het doel van dit onderzoek was onderzoeken of PMA externaliserend probleemgedrag significant kan verminderen bij jongeren op het voortgezet onderwijs. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een quasi-experimenteel design met een experimentele groep en controlegroep. Verschillende informanten (leerlingen, ouders en leerkrachten) hebben door middel van de ASEBA-lijsten hun ervaren externaliserend probleemgedrag van de jongere gerapporteerd. Er heeft hierbij een voor- en nameting plaatsgevonden. Er zijn geen significante resultaten gevonden met betrekking tot het verminderen van externaliserend probleemgedrag bij de jongeren. Desondanks is de ervaren problematiek wel verminderd na het inzetten van PMA. De resultaten van dit onderzoek dienen met voorzichtigheid geïnterpreteerd te worden in verband met een groot aantal missing values in de dataset. Vervolgonderzoek wordt aangeraden, aangezien er indicaties zijn dat wel significante effecten gevonden kunnen worden bij een experimenteel design met minder missing values.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22591
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo