dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Beek, J. van de | |
dc.contributor.advisor | Kroesbergen, E. | |
dc.contributor.author | Gaalman, N.M. | |
dc.date.accessioned | 2016-07-08T17:00:38Z | |
dc.date.available | 2016-07-08T17:00:38Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22591 | |
dc.description.abstract | Progressive Mental Alignment (PMA) is een gesprekstechniek die externaliserend probleemgedrag effectief zou kunnen verminderen door middel van het zoeken naar akelige herinneringen. Het doel van dit onderzoek was onderzoeken of PMA externaliserend probleemgedrag significant kan verminderen bij jongeren op het voortgezet onderwijs. Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van een quasi-experimenteel design met een experimentele groep en controlegroep. Verschillende informanten (leerlingen, ouders en leerkrachten) hebben door middel van de ASEBA-lijsten hun ervaren externaliserend probleemgedrag van de jongere gerapporteerd. Er heeft hierbij een voor- en nameting plaatsgevonden. Er zijn geen significante resultaten gevonden met betrekking tot het verminderen van externaliserend probleemgedrag bij de jongeren. Desondanks is de ervaren problematiek wel verminderd na het inzetten van PMA. De resultaten van dit onderzoek dienen met voorzichtigheid geïnterpreteerd te worden in verband met een groot aantal missing values in de dataset. Vervolgonderzoek wordt aangeraden, aangezien er indicaties zijn dat wel significante effecten gevonden kunnen worden bij een experimenteel design met minder missing values. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 550139 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Progressive Mental Alignment (PMA): De Oplossing voor Externaliserend Probleemgedrag bij Jongeren?
Effecitiviteitsonderzoek van PMA bij Jongeren in het Voortgezet Onderwijs | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | externaliserend probleemgedrag, Progressive Mental Alignment, jongeren, trauma. | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |