View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Opvoedstress en het Inzetten van Media voor Vermaak

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Elzen, Svanden-3825817.pdf (221.9Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Elzen, S. van den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Ouders laten hun kinderen media gebruiken voor verschillende doeleinden. Zo zetten ouders televisie in om hun kind te vermaken en bezig te houden. Er is nog weinig bekend over de factoren die in verband staan met het inzetten van media voor vermaak. Dit onderzoek was gericht op de vraag of er een positief verband bestaat tussen opvoedstress en het inzetten van media door moeders om jonge kinderen te vermaken. Tevens werd er gekeken naar welke rol een positieve attitude van moeders tegenover media in dit eventuele verband speelt. Moeders van 106 kinderen tussen de drie en zes jaar oud (50 jongens, 56 meisjes) hebben een digitale vragenlijst ingevuld. Deze bestond uit vragen over het inzetten van media voor vermaak om functionele redenen, het inzetten van media voor vermaak om emotionele redenen, opvoedstress en een positieve attitude tegenover media. De resultaten lieten zien dat er een positief verband is tussen het inzetten van media voor vermaak (om functionele redenen en om emotionele redenen) en opvoedstress. De attitude van moeders tegenover media bleek zowel een moderator in het verband als een onafhankelijke voorspeller van het inzetten van media voor vermaak om functionele redenen. Moeders met meer opvoedstress en een positievere attitude tegenover media zullen dus vaker media inzetten om hun kind te vermaken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22589
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo