dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Vossen, H.G.M. | |
dc.contributor.advisor | Bogicevic, L. | |
dc.contributor.author | Elzen, S. van den | |
dc.date.accessioned | 2016-07-08T17:00:37Z | |
dc.date.available | 2016-07-08T17:00:37Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22589 | |
dc.description.abstract | Ouders laten hun kinderen media gebruiken voor verschillende doeleinden. Zo zetten ouders televisie in om hun kind te vermaken en bezig te houden. Er is nog weinig bekend over de factoren die in verband staan met het inzetten van media voor vermaak. Dit onderzoek was gericht op de vraag of er een positief verband bestaat tussen opvoedstress en het inzetten van media door moeders om jonge kinderen te vermaken. Tevens werd er gekeken naar welke rol een positieve attitude van moeders tegenover media in dit eventuele verband speelt. Moeders van 106 kinderen tussen de drie en zes jaar oud (50 jongens, 56 meisjes) hebben een digitale vragenlijst ingevuld. Deze bestond uit vragen over het inzetten van media voor vermaak om functionele redenen, het inzetten van media voor vermaak om emotionele redenen, opvoedstress en een positieve attitude tegenover media. De resultaten lieten zien dat er een positief verband is tussen het inzetten van media voor vermaak (om functionele redenen en om emotionele redenen) en opvoedstress. De attitude van moeders tegenover media bleek zowel een moderator in het verband als een onafhankelijke voorspeller van het inzetten van media voor vermaak om functionele redenen. Moeders met meer opvoedstress en een positievere attitude tegenover media zullen dus vaker media inzetten om hun kind te vermaken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 227267 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Opvoedstress en het Inzetten van Media voor Vermaak | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Inzetten van media voor vermaak; opvoedstress; positieve attitude tegenover media | |
dc.subject.courseuu | Orthopedagogiek | |