View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van PMA op internaliserende problematiek bij jongeren in het voortgezet onderwijs.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Beelen, R-5613221.pdf (529.8Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Beelen, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: De Progressive Mental Alignment Methode (PMA) wordt sinds 2011 toegepast om internaliserende en externaliserende problematiek bij jongeren op het voortgezet onderwijs terug te dringen. In deze masterthesis worden de effecten van PMA, voor internaliserende problematiek onderzocht. Doel: Onderzoeken of er een significant verschil is op basis van de voormeting van de gerapporteerde internaliserende problematiek door drie informanten (leerling, docent en ouder), in vergelijking met de nameting, naar aanleiding van de gevolgde PMA behandeling. Methode: Er is gebruik gemaakt van een experimenteel design met een experimentele groep en een controlegroep. Resultaten: Uit de statistische analyse blijkt een significant verschil in effect tussen de voor- en nameting van de experimentele- en controlegroep. De effectgroottes zijn echter klein. Na controle voor leeftijd, niveau en sekse is er geen effect gevonden. De resultaten dienen voorzichtig geïnterpreteerd te worden vanwege het grote deel ontbrekende waarden van de dataset. Conclusie: Vervolgonderzoek, waarbij gebruikt gemaakt wordt van een complete dataset en een grotere controlegroep, wordt aanbevolen om de effectiviteit van PMA te kunnen bepalen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22587
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo