View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het loslaten van verwachtingen tijdens de taalverwerking door jonge kinderen.

        Thumbnail
        View/Open
        Hooft, van der, E.pdf (364.0Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Hooft, E.C. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In het dagelijks leven maken kinderen en volwassenen snel en nauwkeurig interpretaties over het verloop van een gesproken zin (bijv. Altman & Kamide, 1999). Zo is de zin ‘De jongen eet de grote …’ behoorlijk voorspellend voor het woord ‘taart’. Echter, zinnen verlopen niet altijd zoals verwacht. Dit onderzoek kijkt naar hoe kinderen reageren wanneer hun verwachting geschonden wordt door een woord dat semantisch incongruent is met de rest van de zin (bijvoorbeeld ‘boom’). Daarnaast is gekeken naar de invloed van de receptieve woordenschat op het loslaten van verwachtingen. Aan het onderzoek deden 27 eentalige kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar mee. Voor het meten van het loslaten van verwachtingen is een eye-tracker gebruikt. In de eye-tracking taak werden congruente en incongruente zinnen aangeboden, terwijl er twee plaatjes (één congruent en één incongruent) op het scherm werden getoond. Voor het meten van de receptieve woordenschat is de Peabody Picture Vocabulary Test afgenomen. Uit het onderzoek komt naar voren dat kinderen hun verwachtingen loslaten wanneer deze geschonden worden. Bovendien is gebleken dat kinderen met een grotere receptieve woordenschat hun verwachting sneller loslaten dan kinderen met een kleinere receptieve woordenschat. Er kan geconcludeerd worden dat kinderen flexibel om kunnen gaan met nieuwe taalinput en in staat zijn om zich aan te passen aan de werkelijkheid om hen heen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22577
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo