View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van referentiële coherentie op de begrijpelijkheid en overtuigingskracht van een persuasieve tekst

        Thumbnail
        View/Open
        Bacheloreindwerkstuk Kaylee Hartog.pdf (446.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Hartog, K.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit artikel wordt onderzocht of het zo expliciet mogelijk maken van verbanden tussen zinnen, door het doorvoeren van zoveel mogelijk referentiële coherentie, van invloed is op de begrijpelijkheid van een persuasieve tekst en of dit begrip de overtuigingskracht van de tekst kan beïnvloeden. Hiervoor zijn er drie versies van een persuasieve tekst ontworpen. Een versie zonder referentiële coherentie, een versie met zoveel mogelijke referentiële coherentie en een versie waar naast het zoveel mogelijk doorvoeren van referentiële coherentie ook andere zaken aangaande begrijpelijkheid zijn gemanipuleerd. Wanneer de begrijpelijkheid van de drie versies wordt vergeleken blijkt dat het doorvoeren van zoveel mogelijk referentiële coherentie een tekst niet begrijpelijker maakt. Wel is er met behulp van een mediatieanalyse een verband gevonden tussen de begrijpelijkheid en de overtuigingskracht van de tekst, die gemedieerd wordt door de kwaliteit van de tekst, het imago van de auteur en de overtuigingskracht van de argumenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22564
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo