Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorJansen, F.
dc.contributor.authorHartog, K.S.
dc.date.accessioned2016-07-07T17:00:46Z
dc.date.available2016-07-07T17:00:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22564
dc.description.abstractIn dit artikel wordt onderzocht of het zo expliciet mogelijk maken van verbanden tussen zinnen, door het doorvoeren van zoveel mogelijk referentiële coherentie, van invloed is op de begrijpelijkheid van een persuasieve tekst en of dit begrip de overtuigingskracht van de tekst kan beïnvloeden. Hiervoor zijn er drie versies van een persuasieve tekst ontworpen. Een versie zonder referentiële coherentie, een versie met zoveel mogelijke referentiële coherentie en een versie waar naast het zoveel mogelijk doorvoeren van referentiële coherentie ook andere zaken aangaande begrijpelijkheid zijn gemanipuleerd. Wanneer de begrijpelijkheid van de drie versies wordt vergeleken blijkt dat het doorvoeren van zoveel mogelijk referentiële coherentie een tekst niet begrijpelijker maakt. Wel is er met behulp van een mediatieanalyse een verband gevonden tussen de begrijpelijkheid en de overtuigingskracht van de tekst, die gemedieerd wordt door de kwaliteit van de tekst, het imago van de auteur en de overtuigingskracht van de argumenten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent457053
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van referentiële coherentie op de begrijpelijkheid en overtuigingskracht van een persuasieve tekst
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsbegrijpelijkheid, overtuigingskracht, referentiële coherentie, mediatieanalyse, woordherhalingen
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record