Schrijven in het basisonderwijs
Summary
In 1997/1998 heeft de Inspectie van Onderwijs onderzoek gedaan naar de kwaliteit
van het schrijfonderwijs op basisscholen, en is tot de conclusie gekomen dat dit
onderwijs ernstige tekortkomingen heeft. In de periode die hierop volgt, wordt dan
ook hard gewerkt aan nieuwe schrijfmethodes. Het schrijfonderwijs heeft in deze
periode langzaam kennis gemaakt met procesgerichte didactiek, echter zijn de
beoogde gevolgen hiervan nog niet benoemenswaardig. In dit onderzoek wordt
getracht meer inzicht te verkrijgen in welke kennis van leerlingen leidt tot een betere
schrijfvaardigheid. Aan de hand van de resultaten kan een schrijfmethode worden
ontwikkeld die bij zou moeten dragen aan een verbeterende schrijfvaardigheid. Door
leerlingen uit groep zes, zeven en acht een brief te laten schrijven waarin zij zoveel
mogelijk tips en adviezen geven voor het schrijven van een goede brief, worden twee
factoren gemeten in één opdracht: enerzijds wordt de kennis van de leerlingen
gemeten aan de hand van het aantal en de soort gegeven adviezen. Anderzijds wordt
de schrijfvaardigheid gemeten door de kwaliteit van de tekst te beoordelen.
Vervolgens kan worden nagegaan of er een relatie bestaat tussen kennis over het
schrijfproces en de schrijfvaardigheid. Correlaties laten zien dat er een verband
bestaat tussen deze twee. Hierin laten procesgerichte adviezen de sterkste relatie met
tekstkwaliteit zien, gevolgd door productgerichte en als laatst formele adviezen.
Vervolgens wordt nagegaan welke kennis in meer of mindere mate invloed heeft op
de tekstkwaliteit. Uit de resultaten volgt dat het geven van formele en procesgerichte
adviezen voor zowel leerlingen in groep zes als leerlingen in groep acht een even
sterke relatie met tekstkwaliteit laten zien. Het geven van productgerichte adviezen
heeft voor leerlingen in groep zes een sterkere relatie met tekstkwaliteit dan voor
leerlingen in groep acht. In groep acht heeft het geven van overige adviezen een
sterke relatie met tekstkwaliteit, echter is in groep zes het geven van overige adviezen
niet verklarend voor de tekstkwaliteit.