Meedoen in het museum. Een onderzoek naar publieksparticipatie voor volwassen museumbezoekers
Summary
In Nederland zetten steeds meer musea publieksparticipatie in om publiek aan te trekken. Bij publieksparticipatie worden bezoekers op verschillende manieren uitgenodigd om actief deel te nemen aan een tentoonstelling en hun stem of ideeën kenbaar te maken binnen deze context. In deze masterscriptie wordt onderzocht welke voorwaarden gelden voor publieksparticipatie om een betekenisvolle museumervaring voor volwassen museumbezoekers mogelijk te maken. De eerste twee hoofdstukken zijn gebaseerd op een vergelijkend literatuuronderzoek. In het derde en vierde hoofdstuk wordt de theorie getoetst aan de praktijk en worden twee praktijkvoorbeelden geanalyseerd: het Doe-het-zelf Archief in het Van Abbemuseum te Eindhoven en de tentoonstelling Rotterdammers en hun Stad in Museum Rotterdam. In het eerste hoofdstuk wordt het begrip publieksparticipatie in museale context nader toegelicht. In hoofdstuk twee worden drie theorieën over leren in het museum van respectievelijk George Hein, John H. Falk en Lynn D. Dierking en Howard Gardner en Eilean Hooper-Greenhill in kaart gebracht. In het derde hoofdstuk worden de twee praktijkvoorbeelden en de doelen en intenties hierachter uiteengezet. In hoofdstuk vier worden de twee praktijkvoorbeelden geanalyseerd door middel van publieksonderzoek en diepte-interviews die in beide musea zijn afgenomen.