View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Mama, ikke niet weten hoe!- De invloed van gezins- en kindfactoren, zoals opleidingsniveau van moeder en sekse van het kind, op het probleemoplossend vermogen in de vroege kindertijd.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Peters, AP-3761258.pdf (394.7Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Peters, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek was het bestuderen van de invloed van gezins- en kindfactoren, zoals opleidingsniveau van moeder en sekse van het kind, op het probleemoplossend vermogen van een kind in de vroege kindertijd. Het onderzoek is uitgevoerd op een dataset waarvoor één of beide ouders van 1228 kinderen (631 jongens en 597 meisjes) de ASQ-3 vragenlijst hebben ingevuld om het probleemoplossend vermogen van het kind te bepalen. Aan de ouders is eveneens achtergrond informatie gevraagd zoals het opleidingsniveau van moeder. Er zijn significante verschillen gevonden tussen de verschillende opleidingsniveaus van moeder op het probleemoplossend vermogen, waarbij de kinderen van hoog opgeleide moeders (HBO en Universiteit) beter presteerden op probleemoplossend vermogen dan kinderen van laag of midden opgeleide moeders. Tevens werd er een significant effect gevonden van sekse op probleemoplossend vermogen waarbij meisjes hoger scoren op probleemoplossend vermogen dan jongens. Ten slotte, de invloed van opleidingsniveau van moeder op het probleemoplossend vermogen van het kind, was niet verschillend voor jongens en meisjes. Het opleidingsniveau van vader moet worden meegenomen in vervolgonderzoek wanneer het probleemoplossend vermogen van kinderen wordt onderzocht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22507
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo