Politieblogging: Een onderzoek naar het gebruik van educatieve en therapeutische tools in politieblogs.
Summary
In dit eindwerkstuk wordt onderzoek gedaan naar institutionele en private blogs binnen politionele
context en de manier waarop therapeutische en educatieve tools hierin naar voren komen. De blogs
werden geanalyseerd door middel van een contentanalyse. Aan de hand van talige uitingen in de
literatuur van Pedersen et al., (2012), Burnett et al., (2012), Ojala (2005), Richards (2008) en Tangherlini
(2000) is er een codeboom samengesteld. Door middel van deze codeboom is er gekeken naar twee
functies van blogs. Uit de analyse bleek dat private blogs voornamelijk therapeutische tools bevatten en
institutionele blogs voornamelijk educatieve tools. Dit is in lijn der verwachting. Institutionele bloggers
hebben te maken met organisationele doelen en regels waar ze zich aan moeten houden. Op deze
manier zijn ze minder vrij in wat ze schrijven dan private bloggers. Doordat institutionele bloggers
organisationele doelen nastreven schrijven zij in een ander genre dan private bloggers.