View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De mate van inconsistentie in de aanpak van spijbelen in de gemeente Terneuzen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Liefting, A-5626730 en Verwijs, JJ-4029852.pdf (410.5Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Liefting, A.
        Verwijs, J.J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In de gemeente Terneuzen is het netwerk rondom de aanpak van spijbelen door jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar onderzocht op kwaliteit van de samenwerking en de consistentie in de aanpak van spijbelen. Er zijn interviews afgenomen onder 8 sleutelinformanten vanuit verschillende organisaties uit het netwerk. Ook zijn er een aantal korte interviews afgenomen met leerlingen. Daarnaast is er gebruik gemaakt van (gemeentelijke) beleidsstukken. Uit dit onderzoek is gebleken dat door middel van het Intern Zorg Team (IZT) en het Zorg Advies Team (ZAT) de samenwerking goed verloopt. In deze teams komen de betrokken instanties rondom een regelmatig spijbelende leerling bij elkaar om te kijken welke aanpak het best passend is en welke instantie(s) zich daar mee bezig houden. Hulpverlenen en straffen wordt op deze manier op elkaar afgestemd wat bevorderend is voor een consistente aanpak. Sleutelinformanten gaven allen aan dat er sprake is van korte lijnen door de komst van deze teams. De rol van de mentor lijkt cruciaal te zijn in de aanpak van spijbelen in Terneuzen, zij hebben vooral een signalerende functie. Er bestaat een verschil in aanpak per mentor. Daarnaast zijn er verschillen te zien tussen de verschillende onderwijsniveaus, op de lagere opleidingsniveaus spelen de mentoren een grotere rol en is er meer aandacht voor de ‘zorgkant’ van de leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22423
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo