Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.authorLiefting, A.
dc.contributor.authorVerwijs, J.J.
dc.date.accessioned2016-06-16T17:00:31Z
dc.date.available2016-06-16T17:00:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22423
dc.description.abstractIn de gemeente Terneuzen is het netwerk rondom de aanpak van spijbelen door jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar onderzocht op kwaliteit van de samenwerking en de consistentie in de aanpak van spijbelen. Er zijn interviews afgenomen onder 8 sleutelinformanten vanuit verschillende organisaties uit het netwerk. Ook zijn er een aantal korte interviews afgenomen met leerlingen. Daarnaast is er gebruik gemaakt van (gemeentelijke) beleidsstukken. Uit dit onderzoek is gebleken dat door middel van het Intern Zorg Team (IZT) en het Zorg Advies Team (ZAT) de samenwerking goed verloopt. In deze teams komen de betrokken instanties rondom een regelmatig spijbelende leerling bij elkaar om te kijken welke aanpak het best passend is en welke instantie(s) zich daar mee bezig houden. Hulpverlenen en straffen wordt op deze manier op elkaar afgestemd wat bevorderend is voor een consistente aanpak. Sleutelinformanten gaven allen aan dat er sprake is van korte lijnen door de komst van deze teams. De rol van de mentor lijkt cruciaal te zijn in de aanpak van spijbelen in Terneuzen, zij hebben vooral een signalerende functie. Er bestaat een verschil in aanpak per mentor. Daarnaast zijn er verschillen te zien tussen de verschillende onderwijsniveaus, op de lagere opleidingsniveaus spelen de mentoren een grotere rol en is er meer aandacht voor de ‘zorgkant’ van de leerlingen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent420421
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe mate van inconsistentie in de aanpak van spijbelen in de gemeente Terneuzen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSpijbelen, consistentie Terneuzen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record