View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van responsiviteit van ouders op de vijandige attributiestijl van kind gemedieerd door modeling

        Thumbnail
        View/Open
        Duijvenboden, R.pdf (330.3Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Duijvenboden, G.G. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Een vijandige attributiestijl is de neiging om de intentie van een persoon in een vervelende sociale situatie als vijandig te zien. In het huidige onderzoek wordt de invloed van responsiviteit van de ouders op de vijandige attributiestijl van het kind onderzocht, waarbij modeling wordt meegenomen als mediator. Om vijandige attributiestijl te meten is gebruik gemaakt van prenten waarop iets vervelends gebeurt. De kinderen (N=107, M = 5,26 jaar) moesten inschatten wat de intentie was van de persoon in het verhaal. Voor modeling is ook gebruik gemaakt van prenten, waarbij de ouder deze aan het kind moest voorlezen en de door de ouder genoemde intentie werd gecodeerd. Voor responsiviteit is gebruik gemaakt van de Nijmeegse Opvoedingsvragenlijst. Er is geen relatie gevonden tussen elk van de gemeten concepten; responsiviteit, modeling en vijandige attributiestijl, en er is geen mediatie effect gevonden. Concluderend vond dit onderzoek geen ondersteuning voor de invloed van responsiviteit op de mate van vijandige attributiestijl en voor het mediërend effect van modeling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22376
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo