Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDijk, A. van
dc.contributor.advisorThomaes, S.
dc.contributor.authorDuijvenboden, G.G. van
dc.date.accessioned2016-06-01T17:00:31Z
dc.date.available2016-06-01T17:00:31Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22376
dc.description.abstractEen vijandige attributiestijl is de neiging om de intentie van een persoon in een vervelende sociale situatie als vijandig te zien. In het huidige onderzoek wordt de invloed van responsiviteit van de ouders op de vijandige attributiestijl van het kind onderzocht, waarbij modeling wordt meegenomen als mediator. Om vijandige attributiestijl te meten is gebruik gemaakt van prenten waarop iets vervelends gebeurt. De kinderen (N=107, M = 5,26 jaar) moesten inschatten wat de intentie was van de persoon in het verhaal. Voor modeling is ook gebruik gemaakt van prenten, waarbij de ouder deze aan het kind moest voorlezen en de door de ouder genoemde intentie werd gecodeerd. Voor responsiviteit is gebruik gemaakt van de Nijmeegse Opvoedingsvragenlijst. Er is geen relatie gevonden tussen elk van de gemeten concepten; responsiviteit, modeling en vijandige attributiestijl, en er is geen mediatie effect gevonden. Concluderend vond dit onderzoek geen ondersteuning voor de invloed van responsiviteit op de mate van vijandige attributiestijl en voor het mediërend effect van modeling.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent338232
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van responsiviteit van ouders op de vijandige attributiestijl van kind gemedieerd door modeling
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsModeling, vijandige attributiestijl, responsiviteit, kleuters, ouders
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record