View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Eric in Ufactorland (en wat hij daar aantrof). Een explorerend kwalitatief onderzoek naar de betekenissen van de 'Ufactor' bij de gemeente Utrecht (Februari 2014 – Januari 2016)

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_EricvanBerkel_250116_Igitur.pdf (487.9Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Berkel, E. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit explorerende, interpretatieve, kwalitatieve onderzoek is met behulp van een sociologische narratieve analyse in kaart gebracht welke betekenissen medewerkers van de gemeente Utrecht gaven aan een zelf bedachte variant van 'Het Nieuwe Werken' genaamd de 'Ufactor'. De aanleiding van het onderzoek werd gevormd door de verhuizing van de gemeente naar het Stadskantoor (oktober 2014). Centraal staat de miscommunicatie tussen de belevingswereld van experts (organisatie-, HRM-, communicatieadviseurs ed) en de belevingswereld van 'gewone' ambtenaren van de afdeling Publiekszaken met betrekking tot organisatievernieuwing en verandering. Beide groepen gebruikten hun eigen taal om elkaar en anderen te onderscheiden. Experts deelden 'vage' (abstracte) betekenisgeving aan de 'Ufactor' met elkaar. 'Retoriek' zoals: Ufactor is een containerbegrip, een mindset, een nieuwe manier van samenwerken en elkaar vertrouwen. De 'gewone' ambtenaren deelden lief en leed van alledag met elkaar en gaven aan weinig of geen betekenis aan de 'Ufactor' toe te kennen. Bij deze groep speelde het Stadskantoor een prominente rol in hoe men het werk en het lidmaatschap van de afdeling en organisatie beleefde. Centraal staat eveneens het doen van narratief onderzoek en het op creatieve wijze presenteren van onderzoeksgegevens in de vorm van toneelscenes.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22270
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo