View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ontspanningsprogramma voor kinderen op de basisschool Effect op aandacht en concentratie in de klas

        Thumbnail
        View/Open
        Welman, T. 4218833.pdf (548.2Kb)
        Publication date
        2016
        Author
        Welman, T.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Aandachtsproblemen vormen een veelgehoorde klacht binnen het onderwijs. Dit onderzoek bekeek of ontspanningsoefeningen aandacht en concentratie van basisschoolkinderen verbeterde. Daarnaast werd ook het effect van ontspanningsoefeningen op stemming bekeken. Het onderzoek vond plaats op een basisschool in Midden-Nederland en bestond uit een vooronderzoek, hoofdonderzoek en na-onderzoek. Kinderen uit zes klassen werden random toegeschreven aan de interventieconditie of de controleconditie, waarvan alleen de eerste ontspanningsoefeningen kreeg. Het doel van dit onderzoek was theoretisch inzicht geven in het verband tussen ontspanningsoefeningen en aandacht en concentratie in basisschoolklassen. Er werd verwacht dat ontspanningsoefeningen zorgden voor zowel betere aandacht als stemming. Data werden verzameld op basis van een stemmingsvragenlijst en aandachtstaak voor de kinderen en een aangepaste versie van de SDQ in plus een sfeer-in-de-klas vragenlijst voor leerkrachten tijdens het voor- en na-onderzoek. Resultaten toonden dat deze interventie effect had op aandacht, maar niet op stemming. Jonge kinderen in de interventiegroep scoorden na de interventie beter op leerkracht-gerapporteerde aandacht dan oudere kinderen, wat betekent dat dit ontspanningsonderzoek vooral bruikbaar is voor jonge basisschoolkinderen. Implicaties voor vervolgonderzoek werden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22265
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo