Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDubas, J.
dc.contributor.authorWelman, T.C.
dc.date.accessioned2016-05-09T17:00:20Z
dc.date.available2016-05-09T17:00:20Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22265
dc.description.abstractAandachtsproblemen vormen een veelgehoorde klacht binnen het onderwijs. Dit onderzoek bekeek of ontspanningsoefeningen aandacht en concentratie van basisschoolkinderen verbeterde. Daarnaast werd ook het effect van ontspanningsoefeningen op stemming bekeken. Het onderzoek vond plaats op een basisschool in Midden-Nederland en bestond uit een vooronderzoek, hoofdonderzoek en na-onderzoek. Kinderen uit zes klassen werden random toegeschreven aan de interventieconditie of de controleconditie, waarvan alleen de eerste ontspanningsoefeningen kreeg. Het doel van dit onderzoek was theoretisch inzicht geven in het verband tussen ontspanningsoefeningen en aandacht en concentratie in basisschoolklassen. Er werd verwacht dat ontspanningsoefeningen zorgden voor zowel betere aandacht als stemming. Data werden verzameld op basis van een stemmingsvragenlijst en aandachtstaak voor de kinderen en een aangepaste versie van de SDQ in plus een sfeer-in-de-klas vragenlijst voor leerkrachten tijdens het voor- en na-onderzoek. Resultaten toonden dat deze interventie effect had op aandacht, maar niet op stemming. Jonge kinderen in de interventiegroep scoorden na de interventie beter op leerkracht-gerapporteerde aandacht dan oudere kinderen, wat betekent dat dit ontspanningsonderzoek vooral bruikbaar is voor jonge basisschoolkinderen. Implicaties voor vervolgonderzoek werden besproken.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent561357
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOntspanningsprogramma voor kinderen op de basisschool Effect op aandacht en concentratie in de klas
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsAandacht, ontspanning, mindfulness, stemming, basisschool, sfeer
dc.subject.courseuuKinder- en jeugdpsychologie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record