dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Dubas, J. | |
dc.contributor.author | Welman, T.C. | |
dc.date.accessioned | 2016-05-09T17:00:20Z | |
dc.date.available | 2016-05-09T17:00:20Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/22265 | |
dc.description.abstract | Aandachtsproblemen vormen een veelgehoorde klacht binnen het onderwijs. Dit onderzoek bekeek of ontspanningsoefeningen aandacht en concentratie van basisschoolkinderen verbeterde. Daarnaast werd ook het effect van ontspanningsoefeningen op stemming bekeken. Het onderzoek vond plaats op een basisschool in Midden-Nederland en bestond uit een vooronderzoek, hoofdonderzoek en na-onderzoek. Kinderen uit zes klassen werden random toegeschreven aan de interventieconditie of de controleconditie, waarvan alleen de eerste ontspanningsoefeningen kreeg. Het doel van dit onderzoek was theoretisch inzicht geven in het verband tussen ontspanningsoefeningen en aandacht en concentratie in basisschoolklassen. Er werd verwacht dat ontspanningsoefeningen zorgden voor zowel betere aandacht als stemming. Data werden verzameld op basis van een stemmingsvragenlijst en aandachtstaak voor de kinderen en een aangepaste versie van de SDQ in plus een sfeer-in-de-klas vragenlijst voor leerkrachten tijdens het voor- en na-onderzoek. Resultaten toonden dat deze interventie effect had op aandacht, maar niet op stemming. Jonge kinderen in de interventiegroep scoorden na de interventie beter op leerkracht-gerapporteerde aandacht dan oudere kinderen, wat betekent dat dit ontspanningsonderzoek vooral bruikbaar is voor jonge basisschoolkinderen. Implicaties voor vervolgonderzoek werden besproken. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 561357 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Ontspanningsprogramma voor kinderen op de basisschool
Effect op aandacht en concentratie in de klas | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Aandacht, ontspanning, mindfulness, stemming, basisschool, sfeer | |
dc.subject.courseuu | Kinder- en jeugdpsychologie | |